fredag 2 januari 2015

150102 nr 53


Följ flödet
Akrylbläck på platta, 20x20 cm

Innan jag flyttade till västkusten var jag inte speciellt vädermedveten. Men mina arbetskamrater, som inte bara är processoperatörer utan också passionerade fritidsfiskare och öbor, kontrollerar varje skift noga med vilken hastighet och varifrån det kommer att blåsa. Jag har vänt kappan efter vinden och delar numera deras intresse.
   SMHI hade idag utfärdat klass 2 varning för storm och klass 1 varning för vattenstånd en meter över det normala. På väg till jobbet noterade jag att det var höga flöden i Stenunge å. Under arbetspasset höll vi oss uppdaterade om Sveas framfart och kunde konstatera att hon, förutom att välta ut ett portabelt dass över körbanan vid Källöbron (en av de mindre broarna vid Tjörnbron), lämnade vår lilla del av landet rätt obemärkt.
   När jag promenerade hem i den friska vinden var det strålande solsken och jag fick en känsla av vår. Antagligen handlade det mer om glädje över att ha kommit ut i ljuset och gått på långledighet än om faktiska förhållanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar